KFUPM ePrints

Hydrocracking catalysts for vacuum gas oil and de-metallized oil blend

Al-Naeem, Walid A. (2004) Hydrocracking catalysts for vacuum gas oil and de-metallized oil blend. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
1489Kb

Arabic Abstract

في الوقت الحاضر ، الغاية من عمليات التكسير الهيدروجيني هو تحويل الزيوت الثقيلة المتمثلة بمادتي VGO و DMO إلى مواد صالحة لأن تكون وقودا للسيارات والمحركات بحسب الحاجة الجغرافية والفصلية لكل بلد . وفي بعض الحالات الأخرى هناك قدرة على الحصول على غازات مسالة وزيوت تشحيم من خلال مادتي VGO و DMO . إن التحديات المطروحة أمام العاملين في مصافي النفط هي في توظيف المواد الحافزة المناسبة التي تستطيع التعامل بشكل فعال مع الزيوت الثقيلة وتحويلها إلى مواد خفيفة . هذا بالتأكيد يحتم استخدام مواد حافزة تتمتع بمسامات واسعة لها القدرة على ايواء المواد الهيدروكربونية الثقيلة والقيام بالتفاعلات اللازمة . إستناداً لذلك ، من خلال هذا البحث تم تحضير عدد من المواد الحافزة التي تحتوي على نفس النسب من معدني النيكل والمولبدينم ولكن في المقابل تختلف في نوعية الزيوليت . هذا العمل إنما هو محاولة للحصول على مادة حافزة قادرة على التعامل مع مادتي VGO و DMO . إن طبيعة مادتي VGO و DMO هي التحدي الحقيقي في هذا البحث حيث أن قلة قليلة من الباحثين قاموا بالبحث في هذا المجال . من خلال البحث في ماكتب في هذا الموضوع تبين أن كثيراً من الباحثين درسوا التفاعلات الناجمة عن مادة VGO فقط وهذا يعزى إلى أن مادة DMO لا تنتج إلا في أماكن قليلة من العالم ومثالاً على ذلك مصفاة الرياض الكائنة بالمملكة العربية السعودية .

English Abstract

At present, the objective of Hydro cracking is to convert medium and heavy vacuum gas oil (VGO) and possibly deasphalted oil (DAO) or demetallized oil (DMO) into gasoline lines, jet fuels and diesel oils according to geographical and seasonal variations in demand. In some specific cases one can try to get Liquefied Petroleum GAS (LPG) and lubricating bases. The challenges that are posed on refiners are to employ the most suitable catalyst system that is capable of handling large hydrocarbon molecules and heavy poly-aromatic molecules. That certainly necessitates having large pores catalyst that can accommodate these large molecules and perform the desired reactions. As a result, various catalyst types were prepared throughout this work, at the same Nickel-Molybdenum metals loadings and zeolite to alumina binder compositions. This is an attempt to spot the appropriate catalyst support to alumina binder compositions. This is an attempt to spot the appropriate catalyst support that can process VGO/DMO feed blend. The nature of the VGO/DMO is the real challenge in this work since not many people has done research in this area. From the literature survey, many scientists have only attempted to study catalysts performance using VGO feed not VGO/DMO feed blend, since DMO oil is only produced in very few refineries in the world one of them is in Riyadh Refinery at the Kingdom of Saudi Arabia.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:January 2004
Date Type:Completion
Subjects:Chemical Engineering
Divisions:College Of Engineering Sciences > Chemical Engineering Dept
Creators:Al-Naeem, Walid A.
Committee Advisor:Al-Shalabi, M. A.
Committee Members:Al-Harbi, Dulaihan K. and Redhwi, H. H. and Al-Saleh, Muhammad A. and Ahmed, Shakeel
ID Code:10226
Deposited By:KFUPM ePrints Admin
Deposited On:22 Jun 2008 16:59
Last Modified:25 Apr 2011 10:24

Repository Staff Only: item control page