KFUPM ePrints

Improving standstone matrix stimulation for oil wells by gas preconditioning.

Al-Muhareb, Mohammed Ahmed (1999) Improving standstone matrix stimulation for oil wells by gas preconditioning. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
2526Kb

Arabic Abstract

بناءً على المعلومات والمراجع العلمية المختصة بتحفيز آبار الزيت المنتجة من تكوينات الصخور الرملية ، فإن الاستجابة من الحامض تبلغ ذروتها عندما تكون كمية الحامض لكل قدم من التكوين المعالج قليلة نسبياً وبعد ذلك يبدأ في النزول لمرحلة ما بعد حجم المعالجة المثالي . السبب في ذلك أن الزيت الخام الموجود في المنطقة المراد تحفيزها يحد من تحفيز آبار الزيت لأن التفاعل بين الزيت الخام والحامض المستهلك ينتج عنه ترسبات قادرة على سد المسامات وتقليل نفاذية الطبقة الصخرية ، ومن ثم إعاقة حركة سريان السوائل . الطريقة المثلى لإزالة هذا العائق هو إزالة الزيت أولاً من الطبقة المراد تحفيزها بضخ كمية من الغاز قبل بدء عملية التحفيز . تم إجــراء تـجـارب مخبـرية لمعرفـة تـأثـير نتائج التحفيز على عينات من الصخور الرملية من نوع " بريـّة " (تحت حالات ضغط وحرارة مماثلة لحالات مكامن الزيت) ، وقد تم التوصل إلى نتائج مهمة . هذه التجارب أثبتت أن النفاذية تتحسن لدرجة معينة ثم ما تلبث أن تنخفض عند استخدام كميات كبيرة من الحامض (12%حامض الهيدروليك ، و3% حامض الهيدروفلوريك) ، لتحفيز آبار الزيت بدون ضخ غاز في المنطقة المراد تحفيزها . ولكن هذه النتائج تحسنت بشكل مذهل وبصورة طردية عندما تم تهيئة هذه العينات من الصخور الرملية المواد تحفيزها بإزالة الزيت منها بواسطة ضخ غاز النيتروجي أو غاز ثاني أوكسيد الكربون . إضافة إلى ذلك تبين أن النفاذية تتحسن بصورة أفضل كلما تم زيادة كمية الحامض المستخدم في المعالجة . في هذا البحث يتم عرض نتائج هذه التجارب والتي تبين مدى تأثير عملية التحفيز بعد تهيئة طبقات الزيت بالغاز .

English Abstract

Experience has shown that the response of oil wells to standstone matrix acidizing is different from the response of gas wells. For oil wells, the improvement in permeability resulting from the stimulation treatment peaks at a certain acid volume and then decreases as the acid volume increases. For gas wells, however, the improvement is roughly proportional to the acid volume. It has been reported that stimulation of oil wells could be improved by displacing the oil in the zone to be acidized by gas. Gas preconditioning is sought to prevent the formation of emulsions or sludges resulting from the reaction between the oil and spent acid products. The present research investigates the effect of gas preconditioning of th damagd zone on permeability improvement. Experiments were conducted on Berea sandstone cores saturated with 29.2⁰ API oil at selected reservoir conditions of 180⁰ F and 3,000 psi. CO₂ and N₂ gases were used alternatively for preconditioning. It was found that with gas (CO₂ or N₂) preconditioning, improvement in permeability increased with increasing acid volume. Further, using gas preconditioning with small volume of acid, that would be ineffective with regular stimulation, would result in improvement of up to 200% of the original permeability. At an acid volume that would just restore the original permeability, the gas preconditioning would yield about 300% improvement. It was also found that CO₂ is more effective than N₂, which is expected to be due to the different miscibilities of the two gases.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:November 1999
Date Type:Completion
Subjects:Petroleum
Divisions:College Of Engineering Sciences > Petroleum Engineering Dept
Creators:Al-Muhareb, Mohammed Ahmed
Committee Advisor:Aggour, Mohamed A.
Committee Members:Abu-Khamsin, Sidqi Ahmed and Al-Majed, Abdulaziz A.
ID Code:10201
Deposited By:KFUPM ePrints Admin
Deposited On:22 Jun 2008 16:59
Last Modified:25 Apr 2011 10:25

Repository Staff Only: item control page