KFUPM ePrints

Effect of heat treatment on the flow induced corrosion of aluminum-SiC(p)

Khokhar, Aleem Aman (1995) Effect of heat treatment on the flow induced corrosion of aluminum-SiC(p). Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
3176Kb

Arabic Abstract

لقد أجريت عملية مثل قياسات الاستقطاب الكهروكيميائي ، فقدان الوزن ، دائرة الجهد المفتوح وتغيير درجات الحرارة في دائرة مغلقة كأساليب لدراسة تأثير المعاملات الحرارية على مقاومة التآكل للسبائك المركبة من (AL 6013 - 20SiC(P)) في مسائل تركيبه 3.0% وزن من كلوريد الصوديوم أو مياه الخليج العربي عند درجات حرارة تتراوح بين 330 إلى 130م وسرعات متميزة منتظمة . وأوضحت الدراسة أن السبائك المركبة من (AL 6013 - 20SiC(P)) من نوع T4 لها أعلى مقاومة لعملية التآكل ، كما أن الدراسات التي أجريت على التغيير في دائرة الجهد المفتوح مع الوقت للسبائك المركبة (AL 6013 - 20SiC(P)) من نوع T4 بينت أن قيم الجهد لتلك السبائك ذات أهمية مغيرة مقارنة بقيم الجهد الناتجة من السبائك من نوع O أو F . ولذا فإنه يرجع بنشر أو تكون طبقة رقيقة من الأوكسجين على السبائك من نوع T4 . وقد شوهد أن التآكل كان بشكل عام على هيئة نقر بسيطة على السبائك . كما وجد هذه النقر عند السطح الفاصل بين المعدن والسليكون كاربيد بينما لم يستدل على مثل هذه النقر على جزيئات السليكون كإربين وبشكل عام فإن مقاومة السبائك لنقر التآكل نقل بزيادة درجة الحرارة عن 30م إلى 130م . ولقد أظهرت السبائك من نوع T4 أعلى مقاومة لنقر الصدأ عند درجات الحرارة العالية مقارنة بتلك السبائك من نوع O أو F .

English Abstract

Experimental studies such as electrochemical polarization measurements, wieght loss, open circuit potential and elevated temperature closed loop techniques were used to investigate the effect of heat treatment on the corrosion resistance of Aluminum metal matrix composite A16013-20SiC(p) in 3.5 wt% NaCI solution and Arabian Gulf water, at temperatures ranging from 30°C to 130°C under controlled variable velocities. It was shown that alloy A16013-20SiC(p) in T4-temper (age hardened) showed maximum resistance to corrosion. Studies on the variation of open circuit-potential of alloy A16013-20SiC(p) in T4-temper with time, showed that the potential of the alloy shifted to more noble values compared to alloy in O-temper and F-form. A strong tendency for an oxide film formation on alloy in T4-temper was therefore suggested. Pitting was the most predominant form of localized corrosion attack, observed on the alloy. It occurred at metal matrix/SiC interface, and there was no evidence of attack on SiC particles. The pitting resistance of the alloy in general decreased on increasing the temperature from 30°C to 130°C. The alloy in T4-temper also showed a maximum resistance to pitting at elevated temperatures, compared to O-temper and F-form.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:July 1995
Date Type:Completion
Subjects:Mechanical
Divisions:College Of Engineering Sciences > Mechanical Engineering Dept
Creators:Khokhar, Aleem Aman
Committee Advisor:Ahmad, Zaki
Committee Members:Khan, Zafarullah and Saricimen, Huseyin and Ashiru, O. A. and Aleem, Abdul
ID Code:10117
Deposited By:KFUPM ePrints Admin
Deposited On:22 Jun 2008 16:57
Last Modified:25 Apr 2011 10:03

Repository Staff Only: item control page