Validation and improvement of rear-end traffic conflict model for safety evaluation of coordinated signal systems.

(1997) Validation and improvement of rear-end traffic conflict model for safety evaluation of coordinated signal systems. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
10023.pdf

Download (3MB) | Preview

Arabic Abstract

تشمل هذه الدراسة اثبات الدراسة السابقة لتأثير تنسيق الإشارات المرورية على السالمة في التقاطعات كان الهدف هو اثبات نموذجين احصائيين في دراسة سابقة للتنبؤ بالتعارض الخلفي هذه النماذج هي دالة في عدد الوقفات في تقاطعات الاشارات ، كذلك كان الهدف دراسة تأثير الطريق ومتغيرات النقل التي يمكن أن تؤثر على التعارضات الخلفية . تمت معايرة منحنى اختصار الوقوف وقيم معامل التشتت في برنامج (TRANSYT - 7F) لظروف النقل في المنطقة الشرقية في السعودية في دراستين مختلفتين سابقتين . وفي هذه الدراسة كان الهدف أيضاً اختبار امكانية استخدام عوامل (TRANSYT - 7F) المغايرة للتنبؤ باعداد السيارات التي تتوقف عند الاشارة وهو المطلوب كمدخل في النموذجية الاحصائيين المطورين سابقاً للتنبؤ بالتعارضات الخلفية . وجد من هذه الدراسة أن النماذج المطورة سابقً للتنبؤ بالتعارض الخلفي مناسبة للاستخدام في المنطقة الشرقية في السعودية . وجد أيضاً أنه بجانب عدد التوقفات أن متوسط السرعة عامل هام ومؤثر على التعارضات الخلفية . بذلك تم بناء نموذج جديد به عدد التوقفات ومتوسط السرعة كعوامل مستقلة . هذا النموذج الجديد يظهر نتائج أفضل لبيانات مستقلة عند مقارنته بالنماذج السابقة . ظهر أيضاً من هذه الدراسة أن منحني اختصار الوقوف المعاير وقيم معامل التشتت هي سبرنامج (TRANSYT - 7F) مناسبة . للتنبؤ بعدد السيارات التي تتوقف عند الإشارة . الكلمات الدليلية : تعارضات المرور ، التعارضات الخلية ، (TRANSYT - 7F) التوقفات ، تنسيق الإشارات .

English Abstract

This study validation of a previous study [5] undertaken to study the effect of signal coordination on intersection safety. It was aimed to validate two statistical models developed in the previous study for prediction of rear-end conflicts. These models were function of number of stops at signalized intersection approaches. It was also aimed to study the effect of other promising roadway and traffic variables which could affect rear-end conflicts at signalized intersection approaches. The stops reduction curve and platoon dispersion factor values in TRANSYT-7F package were calibrated for the Traffic conditions of Eastern Province of Saudi Arabia in two different previous studies [2, 5]. In this study it was also aimed to test whether these calibrated TRANSYT-7F parameters could be used to obtain equivalent number of field stops which is the requried input for the two statistical models developed previously for prediction of rear-end conflicts. It was found from this study that the models developed previously for prediction of rear-end conflicts were valid for use in the Eastern Province of Saudi Arabia. It was also found that apart from number of stops, average approach speed is also a significant parameter affecting the rear-end conflicts. Thereby a new model was built with number of stops and average approach speed as independent variables. This newly built model when compared with the previously built models showed a better fit to an independent data set. It was also found from this study that the calibrated stops reduction curve and default platoon dispersion factor values in TRANSYT-7F were adequate in obtaining equivalent number of field stops.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Civil Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering
Committee Advisor: Ratrout, Nedal T.
Committee Members: Al-Ahmadi, H. M. and Al-Ofi, Khalaf A. and Ergun, Gokmen and Al-Senan, Shukri H.
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 13:54
Last Modified: 01 Nov 2019 13:56
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10023